مسجد سلیمیه
معرفی مسجد سلیمیه از آثار دوران سلطان سلیم دوّم عثمانی که بدست معمار سنان ساخته شد.
از صفحات 569 تا 571 جلد دوّم کتاب:
بلر، شیلا؛ بلوم، جاناتان (1386). هنر و معماری اسلامی. 2ج، چاپ دوّم، ترجمهی دکتر یعقوب آژند. تهران: سمت و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
شاهکار سنان مجتمعی بود در ادرنه که برای سلیم دوّم (سلطنت از سال 1566 تا 1574م.) فرزند و جانشین سلیمان برپا کرد. با اینکه ادرنه دیگر پایتخت نبود، ولی دروازهی مهمی برای متصرفات عثمانی در اروپا و نقطهی مهمی برای لشکرکشیها به غرب محسوب می شد. طبق نوشتهی مؤرخ این زمان اولیا چلبی، شهزاده سلیم پیشتر بناها را سفارش داده بود و وجوه این بناهای جدید هم از غنایم لشکرکشی به قبرس که بالغ بر 27760 مبلغ گردید، تأمین شد.
مجتمع سلیمیه در سال 1568 م. در یک نقطهی مهم مرکز شهر (در مساحتی برابر 190 در 130 متر) که یک زمانی قصر ایلدریم بایزید در آن بود، شروع شد. مسجد آن در مرکز مجتمع قرار گرفت؛ مدرسه و دارالحدیث در زوایای پشتی ساخته شد و یک بازار سرپوشیده – به ترکی اراسته – [راسته فارسی] که بعدها برپا گردید، در حاشیه قرار گرفت.
طبق شرح حال سنان در «تذکرة البنیان» اثر ساعی مصطفی چلبی تقریباً در اواخر زندگی سنان:
«سلطان سلیمخان دستور داد مسجدی در ادرنه برپا شود ... خدمتگزار او [سنان] طرحی تهیه کرد که در نقطهی مهمی از شهر قرار گرفته بود و مسجد یک گنبد و چهار مناره در زوایا داشت. منارهی اوچ شَـرَفهلی منارهی کلفت ولی منارههای سلیمیه قلمی بود. مشکلات قرار دادن پلکان در سه طبقه میلهی قلمی مناره بر همگان روشن است. معماران مسیحی همواره اعلام می کردند که گنبدی مثل گنبد ایاصوفیه در قلمرو اسلام نمیتوان یافت؛ آنها مدعی بودند که هیچ معمار مسلمانی قادر به ساخت چنین گنبدی نیست. من [سنان] در این مسجد با یاری خدا و خواست سلطان سلیمخان گنبدی برپا کردم که شش متر مکعب بلندتر و چهار متر مکعب پهنتر از گنبد ایاصوفیه است.»
این لاف سنان دقیقاً صحیح است: گنبد تقریباً با همان قطر گنبد اندکی بیضوی ایاصوفیه و بلندتر از آن است ولی کل سایبان آن دوازده متر کوتاهتر از پوشش تاج آن است. امروزه نیز می توان به ادعای سنان صحه گذاشت و معتقد شد که معماری عثمانی سرانجام بر معماری جهان اسلام پیشی گرفته است.
مجتمع سلیمیه از دور دیده میشود و نیمرخ فراموش نشدنی را به نمایش میگذارد: چهار منارهی قلمی با شیارهای خیارهای از برای تأکید بر عمودیت، از بلندترین منارههای جهان اسلام بود (از زمین تا کاکل آن 70/89 متر است). این منارهها تودهی مرکزی را به حصار کشیده و آن را از پیرامونش جدا کرده است. ولی توجه سنان به ارتفاع بنا ظاهر آن را کمتر از مجتمع سلیمانیه انسجام بخشیده است. در مجتمع سلیمیه منارهها در پیرامون صحن قرار گرفتهاند و تقابلی در برابر تودهی مرکزی بلند گنبد پدید آوردهاند و گنبدها و نیمگنبدها بدون اینکه ساقه گنبد بلند سلیمیه را قطع کنند، رو به پایین سرازیر شدهاند. با این همه، پروردگی و پختگی دقیق ظاهر سلیمیه عالی است. بیرونزدگی تدریجی پشتبندها نشاندهندهی نظام حفاظ ظریف آن است. جزئیات شبکههای پنجرهها و طارمیها در تقابل با ملایمت و تعادل دیوارهاست؛ بهرهگیری عادی از ماسهسنگ قرمز و رنگ خاکستری تیرهی بامهای سربی رنگ دیوارها را تبدیل به نوعی رنگ عسلی کرده است؛ و آرایش دقیق فضاهای خالی و پیشکردهها موجب شده نور به موازات سطح بنا به نوسان درآید و موّاج بنماید.
مسجد سلیمیه همچون مسجد شهزاده از دو بخش مساوی تشکیل شده، یکی باز و دیگری بسته؛ امّا مربعهای بنای استانبول در ادرنه جای خود را به مجموعهای از مستطیلهای جانبی (60 در 40 متر) داده است. در صحن وسیع همراه با وضوخانهای در وسط، ردیف طاقگانها با ستونهای گرانیت و مرمری و سرستونهای مقرنسکاری شده و هلالیهایی با قطاعهای متناوب قرمز و سفید قرار گرفته است. در نقشهی آن بر خلاف نقشهنما، نظمی حاکم است و گنبدهای طاقگان موازی مسجد کاملاً بلندتر از گنبدهای سه جانب دیگر ساخته شده تا اقتباس آن را از هشتی گنبدی مساجد پیشین عثمانی نشان دهد. گنبد جلوی سردر مرکزی هنوز بلند و مرتفع است و شکل خیارهای دارد. برجکهای نورگیر کاشیهای ازنیق در بالای پنجرههای پیرامون صحن تعبیه شده و دارای کتیبههایی با رنگ سفید در مقابل آبی و سبز و تکهای از قرمز است که بیتردید یادآور قاب کاشیدار در حاشیۀ مسجد اوچشَـرَفهلی است.
کیفیت عالی بیرون بازهم بدان پایه نیست که شخص را برای فراخنای نفسگیر و پرشکوه و هماهنگی محض نور و فضای داخل آماده سازد. نظام هشت ضلعی پایهها خوب گسترش یافته و در حقیقت رونوشت پرورده و ماهرانهای از نظام به کار رفته در مسجد رستم پاشا است. بارهای عمودی روی پایههای هشتگانه حجیم شکل دوازده وجهی تحمیل شده است؛ دو تا از آنها (در طرفین محراب) با دیوار بیرونی ادغام شدهاند و شش پایۀ دیگر مستقل هستند. تکیهگاه بیرونی گنبد در پشتبندهای اضافی پوشیده در دیوارها جذب شده است. این نظام پخته با آزاد گذاشتن زوایای بنا، حس غریبی از فضا پدید آورده و معمار توانسته است به مقدار بیسابقهای در دیوار نفوذ کند و داخل آن را در هر سطح با نور آکنده سازد. ولی احتمال می رود که از جلوۀ آن اگر پنجرهها را شیشهبندی منقوش کنند، کاسته شود. گنبد روی تاج پنجرهها و نیم گنبدها روی تاجهای سه شقّه قرار گرفته است؛ دو ردیف از پنجرههای هلالی بر سینهی سنتوری آن رخنه کرده است.
در پایین مرکز گنبد یک صفّه قرار گرفته که دوازده ستون مرمری به ارتفاع دو متر از آن محافظت می کنند. در پایین آن یک حوضچه قرار دارد ولی حوضخانهی اصلی در صحن و در چهار جانب بناست. تورفتگی محراب از پیرامون آن بیرون نشسته و خود محراب و منبر مجاور از رخام زیبای مرمر است. این بخش از مسجد با کاشیهای زیبای ازنیق همچون نگارخانهی سلطنتی (به ترکی هونکار محفلی) در بخش چپ محراب تزیین شده است. این کاشیها با طرحها و نقوش گیاهی ظریف خاص این پروژه تولید شده و کیفیت عالی آن مورد تحسین روسها قرار گرفته است که بعضی از آنها در سال 1878 در خلال جنگ روسیه – ترکیه با خود بردهاند. کتابخانهی مسجد در زاویهی سمت راست محراب ساخته شده است.
احتمال دارد که سنان مجتمع سلیمیه را در سال 1574 م. در اواخر دههی هشتم زندگیاش به پایان برده باشد. او چهارده سال بعدی زندگی خود را نیز همچنان معمارباشی دربار [بوده] و سفارشهای او نسبت به سالهای پیش در حدّ متوسط بود و پروژهها را به طور فزاینده دستیارانش از پیش می بردند.